سفارش تبلیغ
صبا ویژن
چون کارها همانند شود یکى را بر دیگرى قیاس کردن توانست و پایان آن را از آغاز دانست . [نهج البلاغه]
 
شنبه 97 فروردین 18 , ساعت 10:45 صبح

آیا تا به حال فکر کرده اید چرا یک سوزن به این سبکی به محض این که روی آب قرار بگیرد در آب فرو میرود ولی کشتی به آن عظمت و سنگینی روی آب غوطه ور میماند؟

علت آن نسبت بین وزن کشتی و حجم کشتی است. هر چه حجم یک جسم نسبت به وزنش بیشتر باشد آن جسم بیشتر و بهتر روی آب میماند. حجم کشتی نسبت به وزن کشتی بسیار بیشتر است بنابراین هر چقدر هم که سنگین باشد باز روی آب میماند. ولی حجم سوزن نسبت به وزن سوزن کمتر است بنابراین هر چقدر هم که سوزن کوچک و کم وزن باشد باز هم به زیر آب فرو میرود. ولی اگر حجم همین سوزن را بیشتر کنیم و برای آن یک لبه درست کنیم هرگز در آب فرو نمیرود.

قانون ارشمیدش بیانگر این نکته است که اگر قسمتی و یا تمام یک جسم در آب فرو رود، آن مقدار از وزن خود را که برابر وزن سیال جا به جا شده است، از دست میدهد در شناور ماندن یک شیء بر روی یک سیال بستگی به چگالی «نسبت وزن به حجم» آن شیء و سیال دارد، بدین ترتیب اگر چگالی شییء کمتر از چگالی آب باشد، آن شیء فقط تا نقطه ای در آب فرو می رود که آب جا به جا شده هم وزن شیء مورد نظر باشد.


پس با این حساب چگونه ممکن است یک کشتی از جنس فولاد بر روی آب شناور بماند در حالی که وزن مخصوص فولاد در حدود هشت برابر وزن مخصوص آب است؟ در حقیقت این است که بدنه کشتی به وسیله هوا که دارای وزن مخصوص 816 برابر کمتر از آب است، پر میشود، پس با این حساب و با در نظر گرفتن اندازه و وزن کلی کشتی، وزن مخصوص واقعی کمتر از وزن مخصوص آب بوده و این امر باعث شناور ماندن کشتی میشود.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ